Jesen je doba kad svaki list postaje cvijet.

Došuljala nam se jesen i hladniji dio godine. Sa sobom nam donosi vjetar, suhoću, kišu, šarene krošnje, pucketave šetnje, tople napitke i dobre knjige.

Čemu nas sve jesen uči i daruje? Kako se hraniti po ayurvedskim načelima da zadržimo toplinu i hidratiziranost organizma? Kako njegovati svoje tijelo?

Odgovore na ova pitanja, a i više ćete naći u nastavku ovog teksta…

U jesen nam je dominantan element zraka i tzv. vata dosha po ayurvedi, indijskoj medicini. Doshe su konstitutivni tipovi organizma koji zahtjevaju određeno postupanje i njegu. Svaka osoba u sebi nosi obilježja sve 3 doshe, u različitim omjerima, i taj omjer je ono što određuje naša fizička i psihološka svojstva. Tri osnovne doshe su: vata, pitta i kapha.

Vata je konstitucija koja je najviše izložena riziku da postane neravnotežna tijekom jesenskih mjeseci. Kao što iznenadni nalet vjetra može uzrokovati gubitak ravnoteže, tako je i vata konstitucija u opasnosti od gubitka stabilnosti.

Ravnotežu vate u tijelu donosi ugodno kretanje, pravilno disanje, dosljedan apetit, normalan rad crijeva, pozitivan entuzijazam, dobra energija, smiren um i kreativnost. Ako Vaša vata dosha izgubi ravnotežu, mogli biste izgubiti na težini, imati povećanu suhoću kože, kose i crijeva, osjećati se dehidrirano, imati pretjeranu nadutost, nepravilnu probavu i patiti od nesanice i tjeskobe.

Jesen je vrijeme tranzicije, introspekcije, povlačenja i lagane hibernacije. Kao i životinje, polako se uvlačimo u svoje brloge, skupljamo plodove za zimnicu, skućujemo se.

Baš zato bih preporučila da u svom domu napravite finu cosy atmosferu u kojoj ćete rado provoditi više vremena.

Krenite od detaljnog čišćenja cijele kuće, pa do ormara gdje ćete ljetnu zamijeniti zimskom odjećom; riješite se stvari koje ne koristite, bacite/prenamjenite/poklonite.

Napravite si lijepi oltar u bojama jeseni, ukrasite sa sezonskim plodovima, zapalite svijeću, štapić, lampicu i osjetite mir koji se razlijeva po prostoru i u Vama automatski.

Stvorite si oazu mira koja Vas čini spokojnima.

Svakako bih sugerirala da u svom domu pronađete mjesto za difuzer. Difuzeri su iznimno bitni jer čiste zrak i pridonose zdravlju respiratornog sustava, a u ovo doba godine rjeđe zračimo prostorije, stoga nekoliko kapi eukaliptusa, paprene metvice ili citrusa može učiniti čuda.

Pošto su nam dani kraći, jako je bitno stvoriti dnevnu rutinu koja će Vas pripremati za dan i opuštati za san.

Ne idite idealno na spavanje kasnije od 22, a budite se do 7h.

U sve što radite ubacite polaganost, usporite.

Iskoristite ovo vrijeme za učenje nečeg novog i što više idite u duge ugodne jesenske šetnje i udišite svježi zrak.

Prakticirajte aktivnosti koje doprinose toj polaganosti, npr. Tehnike disanja, Yin joga, Tai chi, Qi gong, jogging, plivanje, planinarenje, vožnja bicikla…

Od joga asana, preporučila bih: stajaće položaje koji će donijeti stabilnost (ratnici, planina, drvo), cat cow, kobra, položaj djeteta, Pozdrav Suncu.. Možete završiti uz naslanjanje nogu uza zid, produženo opuštanje i meditaciju.

Tuširajte se toplom vodom, radite si kupke, odite na masaže..

Vodite računa o hidrataciji, nanošenju ulja u i na tijelo, konkretno, sugerirala bih da ujutro napravite:

-ispiranje nosnih kanala, tzv. Jala neti tehnika i kapanje Nasya ulja (ayurvedsko ulje koje preventivno ili već u procesu problema sa sinusima uvelike pomaže).

-mućkanje ulja (15 min mućkati sezamovo ulje u ustima, pa ispljunuti, isprati toplom vodom i oprati zube).

abhyangu – samomasažu sezamovim ulje (lagano zagrijati ulje i nanijeti od stopala prema gore pokretima prema srcu).

-masaža stopala prije spavanja za lijepi san i protiv nesanice..

Puno ulja također unesite u svoju prehranu ili ghee, ako ga koristite. Također se preporučuju orašidi.

Nadalje, izbacite sirovo i suho, ubacite puno korijenastog povrća, te fermentirane namirnice (kiselo zelje, kimchi, tempeh).

Dan započnite toplom vodom s limunom, a kroz dan nastavite konzumirati puno čajeva, idealno masala chai ili zlatno mlijeko prije spavanja. Recept u nastavku.

ZLATNO MLIJEKO

1 čaša biljnog mlijea

1 žličica kurkume

Malo papra

1 žličica kokos ili bademovog mlijeka

Cimet

Sladilo po želji

Sve zajedno zagrijati, dodati sladilo na kraju. Piti navečer.

Za doručak bih sugerirala zobene pahuljice, tapioka puding, kuhanu rižu.

Za ručak i večeru juhice ili variva od žitarica, mahunarki i puno lagano kuhanog povrća koje će prizemljiti i hidratizirati.

Konkretno bih preporučila i kitchari, poznato ayurvedsko jelo koje je iznimno hranjivo i ljekovito, čisti organizam i rasterećuje probavu.

1 šalica basmati riže 1 šalica mungo graha (ili azuki) Možeš ih namočiti noć prije. 8 šalica filtrirane vode (ili više, ako želiš da je juhastije) 2 struka celera 1 mrkva 2 šalice povrća po želji Začini: 1 žličica kumina, korijandera, kurkume, crnog papra ili chillija. 2 velika crvena luka 2 komadića svježeg đumbira 4 režnja češnjaka 2 žličice soli 1 komadić kombu alge (ako imaš :)) 1 žličica maslinovog/sezamovog ulja ili ghee svježi peršin za dekoraciju

Isperi mungo grah i daj u hladnu vodu kuhati 30 min. Zatim dodaj sve ostalo i kuhaj još cca 1 sat, često miješajući. Kuhaj sve dok se grah skroz ne otvori. Začine lagano preprži na ulju, dodaj malo vodu da napraviš pastu i toplo ulij pred sam kraj kuhanja kitcharija.

Začini koje svakako trebate ubaciti u svoja jela koja griju organizam: cimet, đumbir, kardamon, klinčić, kajenski papar, chili, kurkuma, gorušica, komorač, šafran.

Eterična ulja koja možete uliti u ulje za masažu ili difuzer: naranča. Kardamon, cedar, cimet kora, klinčić, čempres, tamjan, vetiver, geranij.

Želim Vam divnu toplu jesen! 🙂

Podijelite korisni sadržaj:

Similar Posts